گروه سیاسی: در بحبوحه تلاش‌های اعضای دائم شورای امنیت و آلمان برای تهیه پیش نویس قطعنامه جدید تحریم ایران، رویکرد روسیه درقبال تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر که در 9 اسفند ماه 1383 توافق شده بود کار نصب و مونتاژ نیروگاه با افزودن به تعداد نیروهای مونتاژکار از جانب روسیه در آبان 1384 به اتمام برسد، با دگرگونی‌هایی مواجه شده است.

2روزپیش، سرگئی اشماتکو، رئیس شرکت اتمزتروا اکسپورت، که کارساخت نیروگاه برق اتمی بوشهر را برعهده دارد، درگفتگو با خبرگزاری نووستی ادعا کرد: سیاسی‌سازی بیش از حد موضوع تکمیل نیروگاه بوشهر از سوی ایران، سبب بروز تنش دراین خصوص می‌شود.

پیش از این سرگئی کرینکو، رئیس آژانس اتمی روسیه درسفراخیرش به تهران پس از مذاکره با آقازاده، همتای ایرانی خود باوجود تاکید برنبود مشکل درراه‌اندازی نیروگاه بوشهرگفته بود: «ما پیشرفت کاری درنیروگاه بوشهر را بررسی کردیم اما این میزان پیشرفت درکارکافی نیست و طبیعتا به مساعی بیشترکارشناسان فعال در نیروگاه بوشهرنیاز داریم»

و اکنون رئیس شرکت روسی پیمانکار نیروگاه بوشهر، ایران را به سیاسی کردن موضوع تکمیل نیروگاهی که قرار بوده این شرکت آنرا یک سال قبل تحویل دهد متهم می‌کند.

محمد سعیدی ، معاون سازمان انرژی اتمی که به تازگی پس از طرح ادعای طرف روسی مبنی بر عدم پرداخت به موقع مبلغ قراردادازجانب ایران بمنظور انجام مذاکراتی به مسکو سفرکرده است، گفت: پیش از این درسفری که رومیانتسف، رئیس پیشین آژانس اتمی روسیه به تهران داشت مقرر شد تا سوخت نیروگاه بوشهر درآگوست 2005 به ایران ارسال شود اما در همان زمان روس‌ها استدلال کردند که لازم است سوخت نیروگاه 6 ماه قبل از راه‌اندازی به نیروگاه ارسال شود و باوجود اینکه این استدلال فنی و دقیق نبود ایران در این باره انعطاف لازم را نشان داد و آن را پذیرفت.

سعیدی در پاسخ به این سوال که اگرسوخت دراسفندماه ارسال نشود، تکلیف چیست، گفت: در آن صورت بحث از شکل فنی و حقوقی‌اش خارج می‌شود، چرا که درحال حاضر تمام مقدمات لازم برای ارسال سوخت به نیروگاه فراهم است و ما هیچ مانع حقوقی را در این خصوص نمی‌بینیم. 

به گزارش ایسنا وی با اشاره به پرداخت مبالغ بیشتر به طرف روسی با توجه به مشکلاتش گفت: ما اعلام کرده‌ایم که برای اجرای تعهدات دولت روسیه چه برای سوخت و چه راه‌اندازی نیروگاه بوشهر حاضریم مبالغی را پیش ازموعد مقرر به کشور سازنده پرداخت کنیم و انتظارمان این است که این پرداخت‌های زودتر از موعد منجر به انجام تعهدات از سوی روسیه شود. 

در همین حال رضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز روزگذشته با ابراز تاسف از این که راه‌اندازی نیروگاه بوشهر با تاخیرات زیادی روبرو شده است، از راه‌اندازی بخش‌های پشتیبانی نیروگاه بوشهردرهفته‌ جاری خبرداد.

آقازاده درحاشیه‌ بازدیدازپروژه‌ تولید ژنراتور مولیبدن - تکنیسین افزود:‌ بخش‌های پشتیبانی نیروگاه بوشهر ازجمله بخش‌های تولیدآب صنعتی، انتقال آب دریا به سیستم و گردش آب آماده‌ راه‌اندازی است. 

وی گفت: به دلیل سیاسی شدن نیروگاه بوشهر و در شرایط‌فعلی‌که بحث قطعنامه‌ای دیگرعلیه ایران مطرح است ما نیز این ملاحظات را مد نظر داریم و امیدواریم روس‌ها وارد یک فضای سیاسی در مورد بوشهر نشوند. 

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر سخنگوی وزارت خارجه نیز روزگذشته درباره رویکرد اخیرروسیه به موضوع ارسال سوخت برای نیروگاه اتمی بوشهر نیزاظهار داشت: امیدواریم روسها در این‌باره به سیاسی کاری وارد نشوند و ما با توجه به روابط نزدیکمان با این کشور توقع داریم که براساس تعهداتشان عمل نمایند.

کد خبر 17598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز